Pengikut laman ini

Friday, June 1, 2012

Esei Pra-U Penggal 1 Sesi 2012/13

Pelajar-pelajar Pra-U Penggal 1 Sesi 2012/13 perlu bersedia lebih awal dan berlatih untuk mengolah isi karangan supaya karangan itu lebih mantap. Hal ini demikian kerana, pada bulan November nanti peperiksaan Penggal 1 akan dihadapi oleh mereka. Yang berikut disenaraikan bidang tajuk esei, bentuk tugasan soalan, dan isu-isu karangan tersebut untuk dijadikan sebagai latihan.

Bidang Tajuk Esei
  • ekonomi
  • pendidikan
  • sukan dan rekreasi
  • bahasa/seni/budaya/sastera
  • sains dan teknologi
  • kemanusiaan dan kemasyarakatan
Bentuk Tugasan Soalan Esei
  • bincangkan
  • huraikan
  • jelaskan
  • berikan ulasan/pandangan/pendapat
  • berikan cadangan
  • berikan penilaian
  • bahaskan
  • sejauh manakah

Bil
Isu yang Dicadangkan / Bidang Tajuk Esei
Tugasan Soalan
1.
Peningkatan harga barang (ekonomi)

2.
Pusat Pendidikan Serantau (pendidikan)

3.
Kepentingan Kemudahan Sukan (sukan)

4.
Masalah Pencemaran Bahasa (bahasa)

5.
Baik Buruk Penggunaan Internet (sains dan teknologi)

6.
Masalah Pembuangan Bayi (kemanusiaan & kemasyarakatan)

7.
Pelaburan asing (ekonomi)

8.
Kebaikan atau Keburukan Institusi Pendidikan Swasta (pendidikan)

9.
Penganjuran Sukan Di Peringkat Antarabangsa (sukan)

10.
Peranan Filem (seni/budaya)

11.
Negara Perindustrian Baharu (teknologi)

12.
Masalah Jenayah (kemanusiaan & kemasyarakatan)

13.
Penggunaan Kad Kredit (ekonomi)

14.
Permasalahan Sastera Melayu Lama (sastera)

15.
Gejala Vandalisme (kemanusiaan & kemasyarakatan)

16.
Fenomena Pemanasan Global (alam sekitar)

17.
Penguasaan Wanita dalam Perkhidmatan Awam (kemanusiaan & kemasyarakatan)

18.
Masalah Pendatang Asing Tanpa Izin (kemanusiaan & kemasyarakatan)

19.
Kepentingan Internet (teknologi)





Berdasarkan isu-isu karangan yang telah dicadangkan tadi, pelajar-pelajar perlulah memikirkan fokus soalannya dengan berdasarkan bentuk tugasan soalan esei yang disenaraikan di atas. Pelajar-pelajar perlu berlatih untuk membina soalan sendiri berdasarkan fokus soalan tersebut. Hal ini dapat membantu pelajar untuk mempertajam pemikiran bagi menulis karangan atau esei. Sila teliti soalan tahun-tahun lepas dan binalah soalan anda sendiri dengan berdasarkan soalan-soalan yang pernah dikeluarkan oleh MPM dalam peperiksaan STPM sebagai panduan.

3 comments:

mysoalan said...

Salam. Maaf jika mengganggu. Kami sedang menjalankan satu kaji selidik khas untuk guru-guru sekolah rendah dan menengah. Kaji selidik ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat mengenai proses penggubalan kertas soalan samada untuk kerja sekolah, ujian bulanan atau peperiksaan besar. Kaji selidik ini hanya mengandungi 14 soalan mudah dan mengambil masa kurang dari 5 minit untuk menjawab. Jika berminat boleh layari laman web di bawah:

http://mysoalan.blogspot.de/2012/06/kaji-selidik.html

Saya juga berharap agar anda dapat menyebarkan kaji selidik ini kepada rakan-rakan guru yang lain. Terima kasih!

Unknown said...

cikgu salam sejahtera...terima kasih kerana wujudkan blog2 macam ini..banyak di luar sana..tapi bila cikgule bertuah kali ni..Saya sudah bekerja..sudah lama juga..minat dengan sains akhirnya bahasa melayu pula jadi sasaran..

nak komen siapa2 kena charge pula kan...hehe

ok..saya nak cadangkan cikgu bagi satu blog untuk anak2 kita ni..dengan kumpul soalan ..maksud saya semua soalan bahasa melayu dan format jawapan..

jenis soalan dan jawapan

1) soalan
a) jenis karangan
b) contoh pendahuluan
c) cara isi karangan(berformat/tidak berformat)
d) larangan penggunaan ayat pada karangan tertentu
KALAU RAJIN...hehe bagi contoh kesilapan umum


saya perasan banyak cikgu ni simple dan tiba2..tiba2 macam guru matematik..bla2 bla3 jawapan..tiba2..duk format lain jawapan sama..dah kena tengking..marah pula..

saya suka bagi pendekatan asas..dari mana munculnya dan apa kegunaan dia..senang cerita ..duk padam2 je ayat rahsia kat surat ofis..bagi tunjuk dorang format dia dan format peperiksaan..laporan bagi je berita newspaper..

real life real study..saya bagi ceramah ngan budak2 macam ni(pelajar sekolah..dirahsiakan kerja apa)..bagi lucu sikit..siapa untung..jadi glamor hehe..cuma blog saya lain sikit..dok join dengan anonymous..kan minat sains..ah tuk lagi bengong pelajaran dorang..

akhir kata..saya kurang taip blog..saya suka yang real punya kerja..dah keja gov pun..(dirahsiakan)..apa2lah..baik juga cikgu bagi panduan..macam tu..sedih saya rindu kat guru2..macam saudara saya pula..tinggi jasa ..dan sesiapa yang ihklas..bersyukurlah pada Tuhan kan..bila anak murid berjaya..cam guru saya senyum panjang kat saye..terror pula sal benda pelik2..software uuui telebih sudah..terima kasih jika dpertimbangkan..saya doakan cikgu berjaya mengajar anak2 kita dan berjaya lebih dari kita kan hehe

icha said...

saya baru je nak exam untuk penggal satu akhir tahun ni..tapi saya terkeliru untuk buat karangan bahasa melayu ni..cikgu saya sering mngutarakan pelbagai persoalan spt bagaimana ? apa? dimana? walaupun saya dah tahu tetapi kami pelajar-pelajar tetap terkeliru.. nak faham soalan pun kadang-kadang merangkaka-rangkak..